keskiviikko 3. helmikuuta 2010

Pilates

Olin eilen aamulla kokeilemassa toista kertaa elämässäni pilates tuntia. Olen aiemmin kokeillut ystäväni A:n (hahaha muistatko vielä??;)) kanssa tuntia noin 4 vuotta sitten. Emme silloin oikein innostuneet lajista, joten en sen jälkeen ole tunneille mennyt. Nyt kun minulla on taas vaihtunut sali ja ihana ystäväni Lintu harrastaa pilatesta ahkeraan. Halusin antaa pilatekselle uuden mahdollisuuden ja lähdin kokeilemaan. Noh, hahahahaaa huonostihan siinä kävi! Olin tylsistynyt koko tunnin ajan ja huomasin etten jaksa keskittyä mihinkään niin rauhalliseen. Mulla jäi liikaa aikaa miettiä kaikki muita juttuja :D En todellakaan hauku tässä lajia vaan nauran lähinnä omalle huonolle keskittymiskyvylle. Itse siis tykkään tehdä asioita täysillä ja kovalla temmolla, joten mm. body pump, total combat, step yms. tunnit ovat enemmän minun makuuni!


Onko teillä millaisia kokemuksia pilateksesta tai muista lajeista ja minkä koette itsellenne läheisimmäksi?

9 kommenttia:

  1. Missä kävit kokeilemassa? Olis vähän mielen päällä, kun oon lukenut miten hyvää se tekee :) Vaikee sitten sanoa tosta omasta keskittymiskyvystä :D

    VastaaPoista
  2. Minä käyn lounaspilateksessa (45min) aina tiistaisin Somatic Studiolla (Kasarmintorin laidalla).
    Tunti ja sen opettaja on ihan huippuja!
    Ja mun on ainakin pakko keskittyä koko tunti vain niihin liikkeisiin että ne tulee tehtyä oikein ja että hengitys ja kaikki menee nappiin.
    Tänään on vatsalihakset ihan makaroonina!
    PIlates on tosi tehokasta jos oppii liikkeet oikein.

    VastaaPoista
  3. Mä kokeilin joskus lukiossa pilatesta, eikä kyllä ollut munkaan juttu se laji. :D ehkä se johtu siitä, että se opettaja opetti heti ensimmäisellä tunnilla niin ihme asentoja, ettei niihin todellakaan taipunut vielä siinä vaiheessa.

    VastaaPoista
  4. Minä kävin viime vuonna 10x kurssilla, ja ensimmäisellä kerralla kävi vähän samoin kun sulla :) Tosin muutaman tunnin jälkeen, kun liikkeisiin oli vähän jo tottunut, alkoi sujua paremmin! Kannattaa ehkä kokeilla vielä muutama kerta? Mutta eihän kaikki lajit tietenkään sovi kaikille :)

    VastaaPoista
  5. Mä oon tehny winsor-pilatesta kotona ja tykänny kovasti. Mutta kävin pari vuotta sitte finnbodyn pilateksen starttikurssilla ja meinasin kuolla tylsyyteen. piti harjotella hengittämistä ja vaan makasin suurimman osan tunnista ajatellen jotain ihan muuta:D

    VastaaPoista
  6. Cherry: kävin finnbodylla kokeilemassa kun maksan sinne sitä kuukausimaksua. Änkeän aina joka tunnille kokeilemaan kaikkea uutta :D

    très chic: no toi sun harjoituspaikka kuulostaa jo ammattimaisemmalta ;)en tiedä miten hyvin tuolla perus saleilla sit oikeesti osataan.Musta tuntuu että samalla tavalla joogan suhteen kannattaa käydä ihan vaan joogaan suuntautuneissa paikoissa.

    Nanna: tuolla ei ollut ihmeasentoja. Mä vaan repesin itselleni kun venyin vähiten kun piti saada pää polviin ja mun yritys ei ollut lähelläkään sitä :) siis tiedätkö sen perusvenyttelyasennon kun istutaan matolla ja pitää vaan taipua alas.

    Piretta: joo voi olla että mun pitäis totutella enemmän. Mutta toisaalta yleensä innostun heti jos niin on tarkoitus käydä :D

    Pipari: ähähähäää, no tiedät varmaan missä mä kävin ;) ja just toi sama tunne oli..makasin matolla hengitin, heilutin jalkoja ja käsiä miten käskettiin ja samalla mietin aaivan muita asioita. Mut toisaalta se opettaja korjaili tosi monien tekemisiä eikä mun kertaakaan vaik se ties et olin aloittelija. Hyvinhän mä siis siinä haaveilun ohessa pärjäsin kuites :D

    VastaaPoista
  7. jos haluaa tuollaista kehonhallintaa ja syviä lihaksia voimistavaa niin lämpimästi suosittelen astanga joogan kokeilua :)

    se on fyysisempää ja haastavampaa ja siinä huomaa aika nopeasti kehittyvänsä (saa lisää voimaa, venyy paremmin yms.)..

    VastaaPoista
  8. Anonyymi: kiitos vinkistä :)

    VastaaPoista
  9. Itse olen Pilatesta joutunut tekemään rikkoontuneen selän vuoksi jo vuosia. Kilpaurani aikana kirosin koko lajin (?) kaukaisimpaan koloseen, mutta kun sen lopetti, niin huomasikin miten huonoksi ryhti menee ja alkaa kävelemään rumasti. Eli koukuttavaa on. ;)
    Olen itse aina tunneilla miettinyt, tajuaako siellä monikaan, miten niitä lihaksia tulee jännittää. Itsellä meni monta kertaa siihen oppimiseen henkilökohtaisen fysioterapeutin kanssa... Että suosittelen, vaikka käyt pari kertaa eka henkilökohtaisessa opastukseessa. ;)

    VastaaPoista